راه اندازی تولیدی لباس در خانه یا کارگاههای کوچک از جمله کسب و کارهایی است که هزینه راه اندازی آن نسبت به سایر مشاغل، کمتر و موانع ورود آن کمتر است. برای راه اندازی بعضی از تولیدی ها، تجهیزات گران یا مجوزهای دست و پا گیر باعث شده است افراد از شروع راه اندازی کسب و کار خود منصرف شوند، به اصلاح دیوار ورود آنقدر بلند است که ترجیح میدهند عطایش را به لقایش ببخشند.
در این مطلب از سایت سرصبح به جزئیات راه اندازی تولیدی لباس خواهم پرداخت، امید است کشورمان ایران با توجه به ظرفیتهای فراوانی که در عرصه نساجی و پوشاک دارد بتواند از این فرصت بینظیر برای اشتغالزایی، تولید ثروت و رونق تولید استفاده کند.
در ادامه گام به گام، راه اندازی تولیدی مانتو را شرح خواهیم داد و اگر سئوالی بود میتوانید در قسمت کامنتها سئوالاتتان را بپرسید.
گام اول راه اندازی تولیدی پوشاک : چرا میخواهید تولیدی بزنید؟
اگر قبل از شروع راه اندازی تولیدی ، این سئوال را از خود بپرسید چرا میخواهید وارد کار تولید شوید میتوان ادعا کرد نصف راه را رفتهاید؟ اگر پاسخی که به این سئوال میدهید واقع بینانه و با توجه به فرصتها و ظرفیتهای شما باشد، در ادامه کار با چالشهای کمتری مواجه خواهید شد.
معمولا دو روش برای راه اندازی تولیدی لباس متصور هستیم:
خود فروشنده هستید و حالا میخواهید برای کسب سود بیشتر و حذف واسطهها به تولید روی بیاورید.
میخواهید پوشاک تولید کنید و از عمدهفروشان سفارش دوخت بگیرید.
هر دو حالت مزایا و معایب خود را دارد. در حالت اول ، فروشنده میداند از قدرت فروش بالایی برخوردار است و میداند ریسک راه اندازی تولیدی لباس برایش کمتر است زیرا هر چیزی که تولید کند میتواند با توجه به شبکه فروشی که دارد ، تولیدات خود را به بازار عرضه کند.در حال دوم، تولیدیها برای حفظ ظرفیت تولید و نخوابیدن خط تولید، از عمدهفروشان و پخشکنندگان پوشاک سفارش دریافت میکنند. در این حالت اهمیتی ندارد که تولیدکننده چه تولید میکند و چه برندی روی لباسها میزند. آنچه اهمیت دارد فعالیت خط تولید است.پیشنهاد میکنم قبل از راه اندازی تولیدی پوشاک حتما این مورد را در نظر بگیرید، آیا میخواهید از پخشکنندگان و عمدهفروشان سفارش دریافت کنید یا میخواهید تولیدات خود را با برند خودتان بازار عرضه کنید.
گام دوم راه اندازی تولیدی لباس : تحقیق کنید
قبل از اینکه تجهیزات خیاطی و تولیدی بخرید، بروید و تحقیق کنید روی کدام پوشاک میتوانید مانور دهید. تولید هر لباس سختی و آسانی خودش را دارد، مثلا تولید تیشرت ، مانتو و لباس زیر بسیار راحتتر از تولید شلوار جین است. در تولید شلوار جین نیاز به چرخ خیاطیهای صنعتی قوی ، دستگاههای سنگشور و اتو بخارهای صنعتی دارید. در صورتی که برای تولید تیشرت نیاز به تجهیزات گران نیست.
بنابراین اول تحقیق کنید و سپس تعیین کنید در بلند مدت میخواهید چه لباسی تولید کنید.
امروزه تولیدیهای بسیار کمی هستند که توانایی تولید و دوخت باکیفیت بالا داشته باشند. مثلا بعضی از چرخهای دکمه دوز توانایی دوخت دکمههایی که کمی مدرن هستند را ندارد. اگر بتوانید یکی از این نیازها را شناسایی کنید مطمئن باشید سفارش خوبی از سمت پخشکنندگان و عمده فروشان به سمت شما خواهد آمد.
انجام کار و تولید باکیفیت اوایلش سخت است ولی همین میتواند مزیت رقابتی شما در آینده باشد تا سایر تولیدکنندگان توانایی رقابت با شما نداشته باشند.
توجه کنید ، برای انتخاب زمینه تولید حتما به شرایط فردی، علاقه ، مهارتها و منابعی که در اختیار دارید توجه کنید. برای تولید بعضی از لباسهای نیاز به سرمایه بالاتری نسبت به تولید لباسهایی مانند تیشرت خواهید داشت. پس حتما محدودیتها و فرصتهای خود را شناسایی کنید و بیگدار به آب نزنید.
گام سوم در راه اندازی تولیدی پوشاک : به دنبال تجهیزات نساجی و خیاطی بگردید!
چرا گفتم دنبال تجهیزات خیاطی بگردید و نگفتم بخرید! شاید برایتان عجیب باشد ولی بهتر است بدانید با توجه به شرایط کلان ممکن است یافتن آخرین تجهیزات تولید سخت و یا ناممکن باشد. این را با توجه به آنچه در بالا ذکر شد اشاره کردم. اگر قصد تولید لباسهای معمولی و متوسط دارید تجهیزات آن به وفور یافت میشود حتی میتوانید چرخ خیاطی نو نخرید ، زیرا براحتی دست دوم آن نیز پیدا میشود.
این مورد به این دلیل ذکر شد که اگر خواستید برای راه اندازی تولیدی پوشاک وارد تولید پوشاک باکیفیت شوید حتما قبلش برای خرید تجهیزات تحقیق کنید که آیا در بازار موجود هست یا خیر.
گام چهارم راه اندازی تولیدی لباس : خیاطان ، برشکاران و طراحان حرفهای را پیدا کنید
اگر خودتان خیاط هستید و با اصول برشکاری آشنا هستید که عالیست، ولی اگر تاکنون تجربه خیاطی نداشتهاید و با اصول برشکاری آشنا نیستید حتما افراد مطلع با این حرفه را پیدا کنید و از آنها مشورت بخواهید. گاهی یک سادهانگاری در فرایند تولید باعث میشود کلی پارچه حیف شود و آن تنخوری که از یک لباس انتظار دارید محقق نشود.
تنخور یک لباس بسیار مهم است و بسیاری از تولیدیها از الگوهای مختص خودشان استفاده میکنند. داشتن الگوی منحصر به فرد مانند فرمول ساخت نوشابه کوکاکولا که باعث تمایز آن با سایر نوشابهها شده است، باعث تمایز شما با سایز تولیدیهای پوشاک خواهد شد.
حتما خیاطان و برشکاران را پیدا کنید و از آنها مشورت بگیرید.